Vækstkomet i trykkeribranchen fylder 40 år

Vækstkomet i trykkeribranchen fylder 40 år

På 17 år har Anders Grønborg, medejer af LaserTryk.dk, udviklet virksomheden til at være en af Nordens største trykkerikoncerner med over 250 medarbejdere

Trykkeribranchen har i det seneste årti været ramt af afmatning og konkurser. Det er blandt andet en manglende evne til at omstille sig til den digitale virkelighed og dn generel konjunkturnedgang som er blandt årsagerne.

En af de frontløbere, der er gået stik imod tendensen, er LaserTryk.dk med partnerne Anders Grønborg og Esben Mols Kabell i spidsen.

Anders Grønborg fylder tirsdag 2. februar 40 år, og kan på sin fødselsdag skue tilbage på et erhvervseventyr, der kun er gået opad. Det begyndte dog i en hel anden branche. En branche, der involverer farverige drinks og festglade gymnasieelever.

– Vi begyndte i 1999 med at arrangere ungdomsferier til datidens festhovedstæder, Lloret de Mar og Caella. Vores eget behov for tryksager var stort, men der var ingen trykkerier, der kunne leve op til vores krav om kvalitet og pris. Vi købte derfor vores egen tryk- og kopimaskine og var egentlig chokeret over, at vi kunne spare 75 procent ved selv at producere plakaterne.

- Vi begyndte at lave markedsføringsmateriale for samarbejdspartnere, og hurtigt kørte maskinen i døgndrift. Vi overnattede ofte sammen med den for at kunne fylde papir på i løbet af natten, fortæller Anders Grønborg, der bor med sin kæreste i aarhusforstaden Aabyhøj.

Vækst gennem nytænkning

I dag står Anders Grønborg i front for en af Nordens største trykkerikoncerner, der i det seneste årsregnskab viste en omsætningsfremgang på 33 procent. Ud over hovedselskabet LaserTryk.dk og dets fire datterselskaber i Sverige, Norge, Tyskland og England, har han skabt virksomhederne FotoSjov.dk, FirmaVisitkort.dk og bogtrykkeriet Scandinavian Book.

Anders Grønborg sætter konstant nye skibe i søen og vender ofte den normale tankegang i branchen på hovedet.

For eksempel når han i en storstilet kampagne advokerer for at gøre husstandsomdelte reklamer til et aktivt tilvalg i stedet for et fravalg, hvilket potentielt kan skade både konkurrenternes og Anders Grønborgs egen forretning.

– Jeg er ikke skolet i trykkeribranchen og kender – modsat mange konkurrenter – ikke til, ’vi plejer’. Jeg vil levere tryksager på samme måde, som jeg selv helst vil købe dem: billigt, nemt og med kort ventetid. Jeg kan slet ikke lade være med at komme med alternative ideer til, hvordan vi kan øge omsætningen, fortæller Anders Grønborg.

Andre atypiske ideer handler om at stille LaserTryk.dk’s nye, egenudviklede e-handelsplatform gratis til rådighed for reklamebureauer og konkurrerende trykkerier.

Hvis virksomheder har hjemmesider som er lidt for utidsvarende, kan LaserTryk.dk supplere den enkelte virksomheds sortiment med sit eget, så selv små trykkerier kan markedsføre sig som totalleverandører.

Anders Grønborg har også udgivet en bog, hvor han og Esben Mols Kabell deler deres 111 bedste tips og forretningshemmeligheder til at drive en lønsom forretning.

-hawin

28/1 2016
  • BOBST automatiserer metallisering

    BOBST automatiserer metallisering

    tryk-og-print ›Virksomhedens nye generation af EXPERT-maskiner, K5 styres af AI, sparer på kemien og kan bl.a. påføre ultratynde metalfolier på papir til lettere emballager
  • FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    tryk-og-print ›Bølgepap og Tekstil får hver sit særområde, når messen i Barcelona i maj næste år samler bl.a. print- og skiltebranchen under sloganet: Globalt mødested for eksperter
  • Automatisk pladeproduktion - fra palle til trykpresse

    Automatisk pladeproduktion - fra palle til trykpresse

    tryk-og-print ›Med lanceringen af Compact Pallet Loader og Compact Bender tager Heidelberg endnu et skridt mod fuldautomatisk produktion af trykplader og bidrager dermed til en mere effektiv, kontaktfri og skalerbar håndtering af offsetplader
  • Gravure i fuldt flor

    Gravure i fuldt flor

    tryk-og-print ›Bobst oneECG til gravure giver fleksibel emballage et luksuriøst look og gør det muligt at trykke en bred vifte af metalliske farver med et standardfarvesæt. Dermed kan trykkerier reagere effektivt på de aktuelle udfordringer
  • Åtta45/Exakta i overhalingsbanen

    Åtta45/Exakta i overhalingsbanen

    tryk-og-print ›Åtta45/Exakta fortsætter sin udvikling og styrker sin maskinpark ved at investere i den nye HP Indigo 120K Digital Press
  • Fokus på emballage og sporbarhed

    Fokus på emballage og sporbarhed

    tryk-og-print ›Kunder og forhandlere fra hele verden deltog fornyligt i HSA Systems' Open Days-arrangement. Her var der fokus på emballage, sporbarhed og inkjet-teknologi
  • HP udvider sin Latex-portefølje

    HP udvider sin Latex-portefølje

    tryk-og-print ›Ny generation af storformatprintere skal sammen med et opgraderingssæt til eksisterende printere og nye funktioner i PrintOS-platformen, gøre kundernes produktion mere effektiv
  • Canon udvider på de store formater

    Canon udvider på de store formater

    tryk-og-print ›Producenten lancerer den nye 3,4 m Colorado XL-serie rulle-til-rulle- og hybridprinter, der er drevet af den særlige UVgel-teknologi