
Vækstkomet i trykkeribranchen fylder 40 år
På 17 år har Anders Grønborg, medejer af LaserTryk.dk, udviklet virksomheden til at være en af Nordens største trykkerikoncerner med over 250 medarbejdere
Trykkeribranchen har i det seneste årti været ramt af afmatning og konkurser. Det er blandt andet en manglende evne til at omstille sig til den digitale virkelighed og dn generel konjunkturnedgang som er blandt årsagerne.En af de frontløbere, der er gået stik imod tendensen, er LaserTryk.dk med partnerne Anders Grønborg og Esben Mols Kabell i spidsen.
Anders Grønborg fylder tirsdag 2. februar 40 år, og kan på sin fødselsdag skue tilbage på et erhvervseventyr, der kun er gået opad. Det begyndte dog i en hel anden branche. En branche, der involverer farverige drinks og festglade gymnasieelever.
– Vi begyndte i 1999 med at arrangere ungdomsferier til datidens festhovedstæder, Lloret de Mar og Caella. Vores eget behov for tryksager var stort, men der var ingen trykkerier, der kunne leve op til vores krav om kvalitet og pris. Vi købte derfor vores egen tryk- og kopimaskine og var egentlig chokeret over, at vi kunne spare 75 procent ved selv at producere plakaterne.
- Vi begyndte at lave markedsføringsmateriale for samarbejdspartnere, og hurtigt kørte maskinen i døgndrift. Vi overnattede ofte sammen med den for at kunne fylde papir på i løbet af natten, fortæller Anders Grønborg, der bor med sin kæreste i aarhusforstaden Aabyhøj.
Vækst gennem nytænkning
I dag står Anders Grønborg i front for en af Nordens største trykkerikoncerner, der i det seneste årsregnskab viste en omsætningsfremgang på 33 procent. Ud over hovedselskabet LaserTryk.dk og dets fire datterselskaber i Sverige, Norge, Tyskland og England, har han skabt virksomhederne FotoSjov.dk, FirmaVisitkort.dk og bogtrykkeriet Scandinavian Book.
Anders Grønborg sætter konstant nye skibe i søen og vender ofte den normale tankegang i branchen på hovedet.
For eksempel når han i en storstilet kampagne advokerer for at gøre husstandsomdelte reklamer til et aktivt tilvalg i stedet for et fravalg, hvilket potentielt kan skade både konkurrenternes og Anders Grønborgs egen forretning.
– Jeg er ikke skolet i trykkeribranchen og kender – modsat mange konkurrenter – ikke til, ’vi plejer’. Jeg vil levere tryksager på samme måde, som jeg selv helst vil købe dem: billigt, nemt og med kort ventetid. Jeg kan slet ikke lade være med at komme med alternative ideer til, hvordan vi kan øge omsætningen, fortæller Anders Grønborg.
Andre atypiske ideer handler om at stille LaserTryk.dk’s nye, egenudviklede e-handelsplatform gratis til rådighed for reklamebureauer og konkurrerende trykkerier.
Hvis virksomheder har hjemmesider som er lidt for utidsvarende, kan LaserTryk.dk supplere den enkelte virksomheds sortiment med sit eget, så selv små trykkerier kan markedsføre sig som totalleverandører.
Anders Grønborg har også udgivet en bog, hvor han og Esben Mols Kabell deler deres 111 bedste tips og forretningshemmeligheder til at drive en lønsom forretning.
-hawin