Landsdækkende indsamling - af mælkekasser

Landsdækkende indsamling - af mælkekasser

Arla kalder de ikoniske grønne og sorte mælkekasser hjem, da det er både CO2e-tungt og dyrt at producere de 250.000 nye kasser, der årligt erstatter de forsvundne

Man ser dem stablet ved restauranter og institutioner, fastgjort bag på knallerter, som sorteringskasser på lageret og på plademesser når vinylfolket bladrer LP-samlingerne igennem.

Ja, Arlas ikoniske grønne og sorte mælkekasser er legendariske. Vel nok fordi de er vældig praktiske. Og måske netop derfor forsvinder tusindvis af kasserne hvert eneste år.

Faktisk skal Arla hvert år producere hele 250.000 nye mælkekasser for at gøre det ud for de glemte, slidte eller forsvundne kasser.

Derfor kalder Arla nu de ikoniske grønne og sorte mælkekasser hjem.

Det er nemlig både CO2e-tungt og dyrt at producere tusindvis af nye kasser hvert år, frem for at genbruge de mange brugbare mælkekasser, der findes rundt omkring i det danske land.

- Selvom der er noget nostalgisk og hyggeligt over at se en mælkekasse bag på en knallert, har vi brug for dem til at transportere mælk i.

- Mælkekasserne har en levetid på 20 år, så det er ærgerligt, hvis de står og samler støv et sted fremfor at blive brugt til at transportere mælk og yoghurt, siger Henrik Lilballe Hansen, der landedirektør for Arla i Danmark og fortsætter:

- Vores mælkekasseindsamlinger nyder altid stor opbakning fra danskerne, og det håber vi gentager sig i år, så vi kan få så mange mælkekasser retur som muligt.

- Og som tak for hver returnerede mælkekasse vil vi igen i år donere 5 kroner til Arla Fondens arbejde for sunde og bæredygtige madvaner til børn og unge.

Har I en stak kasser i baglokalet?
Det kan hurtigt hobe sig op i baglokalet, når landets restauranter og caféer hvert år får leveret millioner af liter mælk, fløde og andre mejeriprodukter i mælkekasser fra Arla.

Derfor har Arla gjort det let for virksomhederne at komme af med de tomme mælkekasser igen.

- Vi ved, at de danske restauranter og caféer har masser at se til, og at indlevering af mælkekasser nok ikke er øverst på huskelisten.

- Men heldigvis er der en nem og hurtig løsning, da de tomme mælkekasser altid kan sendes retur med chaufføren, som leverer mælk og mejeriprodukter til storkøkkenerne, siger Henrik Lilballe Hansen og fortsætter:

- Alternativt har både virksomheder og private mulighed for at aflevere deres tomme mælkekasser på den nærmeste genbrugsstation eller hos supermarkeder over hele landet, hvorfra de kommer retur til Arla.

- Og på den måde støtte op om Arla Fondens arbejde med at skabe sunde og bæredygtige madvaner for børn og unge.

Arlas indsamling af mælkekasser vil køre hele 2024.

-hawin

Om mælkekasseindsamlingen

  • Arla producerer hvert år 250.000 nye mælkekasser som erstatning for slidte og forsvundne mælkekasser
  • Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år
  • Arla donerer 5 kr. per indsamlet mælkekasse til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.
  • Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og bæredygtige madvaner gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.
  • Arla Fonden arrangerer eksempelvis Madlejr, hvor 6.-8. klasser kan komme på madlejrskoler, og Madværksteder ude på skolerne. Arla Fonden udgiver også den årlige analyse Børn, Unge og Mad.
1/3 2024
  • Fiberkræfter til lakridserne

    Fiberkræfter til lakridserne

    emballage ›Danske LAKRIDS BY BÜLOW er seneste samarbejdspartner for svenske PulPac som er specialist indenfor udvikling af miljøvenlige emballager af Dry Molded Fiber
  • Hidtil usete lovkrav for CSR under lup i EmballageForum

    Hidtil usete lovkrav for CSR under lup i EmballageForum

    emballage ›Grafiske virksomheder har god grund til at forberede sig på de nye EU-krav til ESG-rapporteringer om virksomheder bæredygtighed. GRAKOMs EmballageForum holder derfor møde om direktivet den 30. maj
  • Fem nominerede til Plastprisen 2024

    Fem nominerede til Plastprisen 2024

    emballage ›Aarhus Kommune, Kingspan LOGSTOR, RePURPose, RHQI-projektet og et konsortium bestående af Nopa Nordic, Robinson Packaging, Aage Vestergaard Larsen og Teknologisk Institut er af en ekstern jury nomineret til brancheforeningen Plastindustriens årlige pris
  • PulPac i nyt samarbejde om fiberstøbt emballage

    PulPac i nyt samarbejde om fiberstøbt emballage

    emballage ›Opfinderne af det bionedbrydelige plastikalternativ Dry Molded Fiber har sluttet sig til nonprofit print- og papirorganisationen Two Sides, som arbejder for mere bæredygtige emballagematerialer
  • Borgmestre ønsker nationalt genbrug af take-awayemballage

    Borgmestre ønsker nationalt genbrug af take-awayemballage

    emballage ›Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer i et fælles brev regeringen til at indføre et nationalt genbrugssystem for emballage fra take-awayprodukter
  • Top-cover sparer 920.000 kilo plastik om året

    Top-cover sparer 920.000 kilo plastik om året

    emballage ›JYSK stopper med at rulle plastfolie om toppen på de paller, der sendes ud til butikkerne. I stedet skal der bruges genanvendelige covers, som butikkerne har mulighed for at benytte sig af ved behov
  • Unge skal lære at pante mere

    Unge skal lære at pante mere

    emballage ›WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola vil med bl.a. en 'pant-koncert' støtte de unge forbrugere til gode pantvaner og sikre, at mindre emballage ender i naturen. Selv om vi her i langt er gode til at pante, ender 170 millioner pantflasker og dåser uden for det danske retursystem
  • Endelig udsigt til pant på tyske dåser

    Endelig udsigt til pant på tyske dåser

    emballage ›Danmark har i 20 år kæmpet for at sikre pant på drikkevarer, der sælges i Tyskland. Det bliver nu en realitet, efter Europa-Parlamentet har vedtaget emballageforordningen. Ordningen vil dog først træde i kraft om fem år