Jysk forbedrer produkter og reducerer brugen af emballage

Jysk forbedrer produkter og reducerer brugen af emballage

I foråret implementerer Jysk nye initiativer inden for produktion og emballage, der reducerer brugen af aluminium med 22 tons og den nødvendige containerplads svarende til 40 fragtcontainere årligt

Jysk arbejder løbende på at reducere sit klimaaftryk, og to nye tiltag inden for produktion og emballage udgør endnu et skridt i den rigtige retning.

- Det er dejligt at se, at så mange af mine kollegaer i Jysk bliver ved med at udforske nye måder at reducere klimaaftrykket på tværs af virksomheden.

- Jeg har mange ambitiøse kollegaer, der træffer ansvarlige beslutninger, og disse forbedringer af produktion og emballage er gode eksempler på små, men værdifulde, skridt i en positiv retning, siger Ditte Revsbæk Hansen, der er Sustainability Director i Jysk.

Sparer 4,5 millioner aluminiumskapper
Det første tiltag omhandler de populære stabelstole til haven, Gudhjem og Aidt. Disse stole har haft en aluminiumsfodkappe på hvert stoleben, som havde et dekorativt formål.

Nu har Jysk i samarbejde med leverandører succesfuldt redesignet stolene og fjernet fodkapperne uden at gå på kompromis med kvalitet og funktionalitet.

Ændringen sparer i alt 4,5 millioner enheder svarende til 22 tons aluminium hvert år.

Ny emballageløsning til dyner
Det andet tiltag er en ny emballage i form af et FSC certificeret papbånd, som er implementeret på flere af Basic-dyneserierne, herunder de to dyneserier Bredtinden og Stetinden (FSC N001715).

Papbåndet holder hver dyne pænt sammenrullet, hvilket ikke kun sikrer, at kunderne kan købe en dyne, som færrest muligt har rørt ved. Det minimerer også den plads, der bruges i fragtcontainerne.

Faktisk reducerer den nye papbåndsemballage Jysks containerbrug med flere end 40 fragtcontainere hvert år, hvilket betyder, at Jysk kan transportere 300.000 ekstra sommerdyner uden at bruge ekstra plads.

Mens det nye papbånd til sommerdyner sparer containerplads, er emballageløsningen ikke ny i Jysk, da den tidligere blev succesfuldt implementeret på sengetøj og lagner, der erstattede plastemballage.

Initiativet fjernede 27 millioner plastikposer fra Jysks forbrug årligt svarende til 475 tons plastik.

-hawin

 

7/3 2024
  • Fiberkræfter til lakridserne

    Fiberkræfter til lakridserne

    emballage ›Danske LAKRIDS BY BÜLOW er seneste samarbejdspartner for svenske PulPac som er specialist indenfor udvikling af miljøvenlige emballager af Dry Molded Fiber
  • Hidtil usete lovkrav for CSR under lup i EmballageForum

    Hidtil usete lovkrav for CSR under lup i EmballageForum

    emballage ›Grafiske virksomheder har god grund til at forberede sig på de nye EU-krav til ESG-rapporteringer om virksomheder bæredygtighed. GRAKOMs EmballageForum holder derfor møde om direktivet den 30. maj
  • Fem nominerede til Plastprisen 2024

    Fem nominerede til Plastprisen 2024

    emballage ›Aarhus Kommune, Kingspan LOGSTOR, RePURPose, RHQI-projektet og et konsortium bestående af Nopa Nordic, Robinson Packaging, Aage Vestergaard Larsen og Teknologisk Institut er af en ekstern jury nomineret til brancheforeningen Plastindustriens årlige pris
  • PulPac i nyt samarbejde om fiberstøbt emballage

    PulPac i nyt samarbejde om fiberstøbt emballage

    emballage ›Opfinderne af det bionedbrydelige plastikalternativ Dry Molded Fiber har sluttet sig til nonprofit print- og papirorganisationen Two Sides, som arbejder for mere bæredygtige emballagematerialer
  • Borgmestre ønsker nationalt genbrug af take-awayemballage

    Borgmestre ønsker nationalt genbrug af take-awayemballage

    emballage ›Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer i et fælles brev regeringen til at indføre et nationalt genbrugssystem for emballage fra take-awayprodukter
  • Top-cover sparer 920.000 kilo plastik om året

    Top-cover sparer 920.000 kilo plastik om året

    emballage ›JYSK stopper med at rulle plastfolie om toppen på de paller, der sendes ud til butikkerne. I stedet skal der bruges genanvendelige covers, som butikkerne har mulighed for at benytte sig af ved behov
  • Unge skal lære at pante mere

    Unge skal lære at pante mere

    emballage ›WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola vil med bl.a. en 'pant-koncert' støtte de unge forbrugere til gode pantvaner og sikre, at mindre emballage ender i naturen. Selv om vi her i langt er gode til at pante, ender 170 millioner pantflasker og dåser uden for det danske retursystem
  • Endelig udsigt til pant på tyske dåser

    Endelig udsigt til pant på tyske dåser

    emballage ›Danmark har i 20 år kæmpet for at sikre pant på drikkevarer, der sælges i Tyskland. Det bliver nu en realitet, efter Europa-Parlamentet har vedtaget emballageforordningen. Ordningen vil dog først træde i kraft om fem år